Lensbaby Sweet 22mm f3.5 recenzia
Dostal sa mi do rúk najnovší objektív od spoločnosti LensBaby a to Sweet 22 f3.5. Jedná sa o “art” objektív so zámernou deformačnou vadou optiky, ktorá vytvára v obraze okrajové rozmazania. Je to objektív určený primárne umeleckým fotografom a všetkým ktorí radi s fotografiou experimentujú. Objektív má pevné ohnisko 22mm a pevnú nemennú clonu f3.5. Vďaka tomu je objektív veľmi malý, takže zaraditeľný do kategórie pancake objektívov, ja ich často nazývam aj ako krytkami tela fotoaparátu ktoré majú okrem ochrannej funkcie aj pridanú hodnotu že fungujú ako objektív.
Objektív ma robustný kovový bajonet ako za starých čias filmovych zrkadloviek. V porovnaní so súčasnými pancake objektívmi s plastovým bajonetom to pôsobí až neprirodzene. Zaostrovací krúžok má kúsok zadrhávací posun, akoby to bola vada. Je však možné že je to jeho prirodzená vlastnosť. Nemal som však možnosť vyskúšať iný kus ktorým by som si to potvrdil. Predný optický člen sa vysúva pri zaostrovaní na dlhšie vzdialenosti cca 5mm nad úroveň objektívu. Závit je vo veľkosti 46mm ktorý je možné využiť na filtre.
A teraz poďme k tomu čo je na objektíve najzaujímavejšie a to je samotné fotografovanie.Ja fotografujem s klasickými ohniskovými rozsahmi a povedzme si že niekedy to je už nuda. Práve preto som siahol po tomto objektíve aby som vyšiel zo svojej komfortnej zóny dokonale zaostrených a zrovnaných záberov. A musím uznať že to po dlhej dobe bola opäť zábava ba odvážim sa povedať že dokonca fotografické dobrodružstvo. Schválne som si so sebou vzal len tento objektív aby ma nič nerozptylovalo dať si na telo klasický objektív.
Prvý pocit keď som sa pozrel do hľadáčika bola zvláštny. Nikdy som nevidel tak “opticky zlý” pohľad na mojej fullframe zrkadlovke. Musel som sa preorientovať a začať vnímať fotografovanie úplne inak “artovo”. Všetky poučky a zvyklosti museli ísť bokom. Po chvíľke som si však na objektív zvykol a už som si to len užíval.
Pri tomto objektíve je potrebné myslieť na to že zaostrená je len malá časť v strede a zvyšok je rozmazaný. Preto ak fotograf nechce mať vo výsledku len stredovky, musí ich ešte orezávať v postprocese. Treba na to už myslieť pri komponovaní scény priamo v teréne. Najkrajšie výsledky sú s objektami ktoré su veľmi blízko objektívu (zaostruje od 12cm). Čím viac je objekt vzdialený tým nudnejší je samotný efekt. Povedal by som že je to skvelý objektív na macro fotenie aj keď to nie je macro objektív (1:5). Rozostrený efekt však vytvára virtuálny dojem macro objektívu.
Jeho hlavné využitie vidím vo svadobnej fotografii, kde sa dá 1-2 nevšednými zábermi obohatiť portfólio, prípadne na veľmi experimentálnu street fotografiu. Na landscape tento objektív vhodný nie je ale v prírode ho môžete používať na fotografovanie flóry, ako virtuálny macro objektív. Pri prevode fotografií do čiernobielej podoby, sa artový efekt ešte zvýrazní a pôsobí ako by bol vytvorený veľmi starými objektívmi zo začiatku minulého storočia.
Nebudem sa už veľa rozpisovať, najlepšie je si objektív vyskúšať alebo si pozrieť priložené fotografie. Celkovo hodnotím objektív ako veľmi podarený a je príjemne ho mať po ruke, hlavne ak je fotograf už znudený klasickou tvorbou.
PS: Ak chcete používať objektív na moderných bezzrkadlovkách, je potrebné v menu povoliť fotografovanie bez objektívu. Samotný objektív totiž nemá žiadnu elektroniku a fotoaparát ho tak nepozná. Ak si však v menu nahodíte data objektívu manuálne, môžete používat objektív okrem manuálneho režimu aj v režime priorita clony alebo času, vrátane automatického ISO.
Špecifikácia:
Ohnisková vzdialenosť: 22 mm pri FullFrame formáte a 33mm pri APS-C formáte
Efekt: Bodové zaostrenie s rozmazaním smerom k rohom
Clona: f/3,5 pevná
Kruhová clona: Áno
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť: 12cm
Pomer zväčšenia: 1:5
Závity filtra: 46 mm
Typ zaostrenia: Manuálne súdkové zaostrovanie
Prvky/skupiny: Zónová doska: 4 prvky / 2 skupiny
Povlak: Širokopásmový antireflexný viacvrstvový
Dostupné pre bajonety: Canon RF, Nikon Z, Fuji X, Sony E, L Mount